(een verhaal van Dik Top)
Aanvankelijk moesten de inwoners van Den Bergh voor school, kerk, trouw, doop en begrafenis over slecht begaanbare paden over de heide naar Soest. Pas in 1820 kwam er een eerste officiële weg, die uitkwam bij de buitenplaats Beukbergen (Zeist). Dit zandpad werd slecht onderhouden en moest in 1851 opnieuw worden aangelegd en sloot nu aan in het dorp bij de huidige Sterrenbergweg.
Vanaf 1852 tot 1916 was dit een tolweg. Ook deze deels verharde weg hield geen stand en werd onder druk van de eigenaar van de Paltz in 1880 vervangen door weer een nieuwe weg, aansluitend bij de huidige Veldm. Montgomeryweg. In 1934 werd als werkverschaffingsproject het Soester Hoogt (De Bult) voor een deel afgegraven en de bestrating vervangen door betonplaten.
Vanaf 1911 liep de weg langs de vliegbasis. Maar de nieuwere vliegtuigen hadden een steeds grotere landingsbaan nodig. In de oorlog hadden de Duitsers de vliegbasis flink gemoderniseerd en uitgebreid. De landingsbaan werd verlengd en kruiste de weg. Nadat het vliegverkeer na de oorlog weer was hervat kwamen bij de weg over het vliegveld stoplichten.
Dat werd te gevaarlijk en Defensie besloot de weg te sluiten. In 1953 werd noodgedwongen een nieuw tracé aangelegd aan de andere zijde van de Bult, de Van Weerden Poelmanweg. Ook die is nog verder opgeschoven bij verlenging van de landingsbanen en sluit niet aan op de Richelleweg, maar kwam uiteindelijk uit op de Amersfoortsestraat ter hoogte van de vroegere wijk Ons Belang. Na de sluiting van de vliegbasis is de oude weg nog herkenbaar als fietspad.